onsdag 30 december 2015

Man måste ha huvudet med sig

Jag tror på hård träning.
Och jag tror på återhämtning. För både kropp och själ.

När man gör båda de här sakerna, måste man ha huvudet med sig. Det är viktigt.

Jag har tävlat, sprungit marathon och 24h-lopp, där huvudet inte har varit med.
Mitt första VM 2012 är ett utmärkt exempel. 
Usch och fy.
Vilka minnen.
Men också otroliga erfarenheter.

När jag tränar, oavsett vad det är, jobbar jag mycket med att vara i nuet, där och då. Inte fundera eller tänka på annat. Jag tänker på det jag gör just då. Känslan i steget, graden av ansträngning, kroppens hållning, in- och utandning och vilket syfte passet har. 
Det funkar för mig.
Jag har också nästan slutat sprungit med musik, det hjälper mig att fokusera faktiskt. 

I lördags hade jag fem timmar på schemat.
Vi befann oss i Borlänge. 
Jag fiskade efter sällskap på facebook men fick inget napp. Jag klev upp kl 6, i med en tallrik gröt och en kopp kaffe och sen tassade jag iväg.
Huvva vad kyligt det var ute. Ganska kallt. Tur jag hade väst.
Jag sprang upp mot Vallmora för att sedan vika av på Rexbo-vägen (för er som är bekanta med området), fortsatte på vägen mot Insjön och vände sedan efter två och en halv timme för att ta mig hem igen. Syftet med passet var ihållande löpning under en lång tid och frekvensen på benen. Inte springa fort, men påminna benen om att ibland springer de länge.

Den senaste tiden har kroppen känts väldigt lätt. Lite trött stundtals mellan passen men så fort jag sätter fötterna i skorna och kommit några kilometer så känner jag mig väldigt lätt. Så också denna dag.
De första fyra timmarna gick väldigt fort. 
Sista biten hem är alltid lite seg för att man vet att man snart är framme.
När jag var därute på vägen, mötte inte många själar, så funderade jag på det där med fokus.
För mig blir det bäst när jag har 100% fokus på det jag gör. Förbereder mig för att genomföra på bästa sätt.
Jag vill ha en stark kropp och ett starkt huvud.

För att skapa de förutsättningarna försöker jag lägga kraft på rätt saker.
Jag känner själv att jag är mindre stressad än vad jag var för ett år sedan. Jag lägger inte mycket av min energi på saker jag inte kan påverka och försöker låta bli att hetsa upp mig över saker som inte rör mig. 
Jag skrattar och är tacksam varje dag. Jag försöker se till att de jag tycker om och värdesätter får veta det, jag tror det är viktigt.

Det som hjälpt mig med detta är framförallt yogan. Förutom att stärka min kropp så stärker den mitt huvud och har stärkt min förmåga att fokusera.



anima sana in corpore sano - healthy soul in a healthy body





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar