måndag 23 juni 2014

Seriöst

Idag körde jag mitt första "seriösa" styrkepass på ca 18 månader.
Ja tyvärr, det är såpass illa.

I helgen var jag i Borlänge, då passade jag på att datea Martina och gå igenom passen hon hade knåpat ihop åt mig.
Trots att det inte alltid är så kul så är det nyttigt att få veta sina svagheter. 
Mina är (i runda slängar):
- Svaga höfter
- Stor svank
- Strama baksidor
- Stel bröstrygg
- Svajjig balans på högerbenet
- Stela axlar

Jag känner igen det här,  :)

Min styrketräning kommer alltså att handla om att stärka mina svagheter och bygga en än starkare kropp som håller i många många många många år till och som kommer ta mig många många många många mil till.
Det sliter på kroppen att springa i 24 timmar eller 100 miles. Då vill jag gärna hålla ihop.

Nu såhär i början känner jag igenom passen, hittar rätt vikter på övningarna, fokuserar mycket på teknik och kontakt.

Idag körde jag:
- Knäböj
- Utfallsgång med hantlar
- Hip thrust
- Marklyft med ett ben
- Stående höftlyft åt sidan i cablecross
- Vadpress

Alla i 3 set med 15 reps i varje.

Det gick rätt hårt åt mina ben och  muskler som inte är jättevana att jobba fick ta i rejält och redan nu på kvällen känner jag träningsvärken komma smygande.
*lovely*

Jag tror (också här) att det är mycket bra för mig.
Något nytt, andra pulsnivåer och struktur  och variation.

Sen skadar det ju inte om passet är uppbyggt bara en aningens mot att få Anna Laurell-armar ;)

Skepp o'hojj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar