söndag 16 november 2014

Att skapa förutsättningar

Snart är det tävlingsdags.
Jag tror på att skapa förutsättningar för sig själv. Oavsett vad det gäller egentligen. Förberedelser är A och O i min värld.

Långsiktiga förutsättningar handlar om att lägga upp rätt sorts träning (det har jag som tur är Andreas till) och förbereda sig under en längre period med rätt sorts mat och på så sätt också förhindra sjukdomar och optimera återhämtning och träningseffekt.

Maten "sköter" jag.
Jag skulle säga att 90% av det jag stoppar i mig finns det en tanke bakom. 

Träningen har jag Andreas som sköter men det är jag som sätter upp målen.


Nu när det närmar sig tävling handlar det om, för mig, att vara ute i god tid och slippa stressa mig igenom sista veckans förberedelser.

Resor:
Resan till och från Oslo är klar sedan länge.
Denna gång blir det tåg, där Helen kliver på i Katrineholm vilket innebär att vi har 4h att prata ihop oss på detaljnivå.
I Oslo vet jag sedan vilken spårvagnslinje som går till hotellet och även sen till Bislett.
Hotellet är bokat och klart sedan några veckor och jag vet var vi ska äta på fredag kväll.

Packning:
Jag gillar listor.
I god tid gör jag listor och bockar sedan av när jag packar.
Nuförtiden har jag bra listor som jag bearbetat fram genom andra 24h-lopp. Det krävs bara en liten justering inför just detta lopp.
Listorna delar jag upp i: energi, tävlingskläder, efter-tävling-kläder, materiel, övrigt.
Detta bildar struktur och kontroll.

Energin har ett eget schema och jag har gjort inhandlingar lite då och då för att undvika att skapa stress över det.

Sen finns det instruktioner till Helen vad hon ska göra i olika situationer (som nu i och för sig är överflödiga, kvinnan kan i princip se vad jag tänker....scary....) samt en plan A, plan B, plan C och en FUBAR-plan.

Nu i veckan kommer jag att köra sista biten på schemat, mest för att rasta benen. Det jag inte har nu kommer jag inte anskaffa på fem dagar. Det ligger lång träning bakom den kropp och pannben jag har nu.

Jag har ett yogapass inbokat samt ett besök hos min naprapat för en sista översyn och eventuell justering. 
Jag ser till att äta och sova bra. 
Lämna jobbet både fysiskt och mentalt när jag stämplar ut för dagen.
Jag klipper tånaglar och epilerar benen (viktigt!)



Jag hade en liten mental snabbdipp i förra veckan.
Nu är jag tillbaka.

Om inte jag tror på mig själv, vem ska då göra det åt mig? ;)

Jag tror inte jag kommer att glömma att vara awesome.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar