torsdag 21 februari 2013

Att betala för att träna

Jag har tur (fastän jag egentligen inte tror på turen).
Något jag inte gjort på en väldigt lång tid, det är att behöva betala för att träna.

Senaste gången var tio år sedan tror jag.
Jag var medlem på S.A.T.S i Borlänge i ungefär ett halvår.

Därefter blev jag värd och senare ledare på Friskis&Svettis.
= gratis träning mot ca 2h "jobb" i veckan.
Som ledare kan jag inte ens kalla det jobb, det har nog inte varit en gång på de många många pass jag lett under åren som jag har tyckt det varit besvärligt och inte värt det.
Det jag fick tillbaka var värt så mycket mer.

Under värnplikten hade vi tillgång till gymmet på P4.
Likaså under tiden jag läste till officer. 

När jag började jobba blev det nästan ännu bättre, och det är den förmånen jag är allra mest tacksam för.
Min arbetsgivare ställer krav på mig att jag ska träna 3h/vecka på arbetstid

Sen att jag inte har något friskvårdsbidrag eller får nya springskor, det spelar liksom ingen roll. 
Möjligheten att träna på arbetstid är för mig ovärderlig!

Jag har dessutom turen att kunna lägga upp mitt arbete lite så jag vill så planerar man sin tid väl finns det många fördelar att dra.

Det som jag dock lägger pengar på som har att göra med träning är:
- Medlemsavgifter
- Anmälningsavgifter
- Kläder och utrustning
- Mat, jag lägger gärna mycket pengar på bra och fina råvaror
- Sportdryck och andra former av energi för tävlingar
- Massage och sjukgymnastik

Det jag har sett när jag browsat runt lite är ju att det verkar hisekligt (med mina mått mätt) dyrt numer att vara medlem på gym. 

Dessutom har det, som tur är, alltid varit gratis att springa ute i  naturen och det är ju fakstiskt där 95% av min träning utförs :)

1 kommentar:

  1. Nä men om man skull ta och ut och springa lite på arbetstiden då.
    Vi som inte bara får utan "måste" :-)

    SvaraRadera