söndag 31 januari 2016

Min kropp, min maskin , mitt tempel

Jag älskar min kropp och jag är otroligt glad över att den tar emot allt jag utsätter den för.

Hela min uppväxt har jag lärt mig att mat är energi och kroppen är till för att användas. Mat är till för att vi ska orka och för att ladda batterierna. 
På tisdagar och torsdagar var det skidträning i min klubb. När vi kom hem var det alltid gemensam middag, för att fylla på efter träningen.
På helgerna när det var tävling hade mamma alltid packat matsäck och när vi kom hem fyllde vi på igen.

På veckorna var det pappa som lagade mat och på helgerna var det mamma. 
Pappa gjorde de godaste pannkakorna jag någonsin ätit. När man kom hem från skolan kunde man lukta sig till de redan innan man hade nått uppfarten. 
"Ju mer smör och ägg desto godare pannkakor." , var resonemanget.

När jag blivit äldre och mer seriös i min träning har jag insett allt mer hur viktigt det är vad jag stoppar i mig.
Men det är inga konstigheter. 
Mat är väldigt viktigt för mig och jag behöver mycket av det. Dock inte vad som helst. Hur man än vänder och vrider på det är inte pizza bra uppladdning eller återhämtning inför ett långpass. Det kan fylla andra funktioner, men inte näringsrika sådana.

Riktig mat (hur många gånger har man inte hört det):
- Så kort väg som möjligt från råvara till tallrik, 
- alltså inga halvfabrikat
- helst ingen innehållsförteckning alls (bra mat har ingen innehållsförteckning!)
- Att tänka till på: vad ger den här maten mig?

Vi lagar mat varje kväll hemma, till middag och matlådor till oss båda.
Men ingen av oss har lust att stå i köket i flera timmar utan det blir enkla, rejäla rätter , för att sen "lyxa" till det lite på helgen kanske och gå till någon saluhall och köpa fint kött eller fin fisk.

Att unna sig för mig, det är inte att äta en Marabou så att det sprutar ur öronen, eller en kanelbulle från Pressbyrån, utan det är att köpa den där extra fina köttbiten, de där exotiska men ofta dyra frukterna,  eller att lägga ner kanske en halvtimme extra för att få till den där fina bearnaisesåsen.
För mig ska det alltid vara värt det. Ibland äter jag pizza, pommes frites, fikabröd, rostat bröd, godis, ja, sånt som "folk" tycker är att unna sig. 
Men jag ställer mig alltid frågan om det är värt det?
Oftast är det inte det.

Jag gillar inte heller dessa lättprodukter där hälften är mysko ingredienser.
Ta matlagningsgrädde t.ex. VAD ÄR DET???? 
egentligen??? betala för vatten?
Nej, då köper jag vanlig grädde och spär  ut den med mjölk vid  behov.

Kolhdyratkällor jag gillar: 
- Röda linser.
- Råris (arseniklarm ja, men ät inte mer än en gång i veckan så löser det nog sig).
- Bönor, alla dess slag, gillade det inte förut men även gamla hundar kan lära sig att sitta.
- Potatis, men nu såhär på vintern smakar den inte speciellt mycket och då låter jag hellre bli, dumt att äta något som inte smakar något.
- Sötpotatis, mumma.
- Palsternacka, morot, rödbetor,  you name it, rotfrukter! Blanda dessa med lite grädde och lök så har du en helsnajsig gratäng.

Proteinkällor jag gillar:
- Fisk, helst torsk och lax, tonfisk (filé) är lyx.
- Kyckling, gärna hel, kycklingfiléer har jag inte mycket till övers för, dessutom blir det saftigare om benen sitter kvar. Vi har en lergryta (Schlemmerpott), som man ställer in i kall ugn (vrid sedan upp till 200 grader) 1h och sen faller köttet i princip av)
- Nötkött, lyx!

Fettkällor jag gillar:
- Avocado  
- Lax
- Nötter, inte cashew eller valnötter dock, brrrrrr
- Olja, hehe, inte rakt upp och ner men gärna på sallad
- Grädde

Jag utsätter kroppen för mycket påfrestningar, men jag ser till att ta hand om den genom att stoppa en bra energi och mycket. Har jag dålig energi, sover dåligt eller presterar dåligt överlag kan jag nästan alltid härleda det till vad jag har ätit.

Här är några exempel på middagsrätter hemma hos oss:
- Hel kyckling i ugn, tillbehör: röda linser och sallad. 
Marinera (jag gör en egen av: honung, sambal olek, peppar, ingefära, honung, salt, soya, olja) och låt den sköta sig själv i ugnen på låg värme i ca en timme, koka linserna när det är 20 min kvar.

- Veggobiffar, sallad och dressing.
Veggoburgare på kidneybönor, ost, chili, majs, solrosfrön, lök, curry, vitlök, morot. Sallad: rivna morötter. Dressing: kvarg och lite yoghurt, pressad vitlök och en nypa örtsalt.

- Laxsida i ugn , tillbehör: bönsallad.
Skvätt på olja, salt och peppar på axen och sen in i ugnen på 150 grader i ca 40 min. Blanda valfria bönor med olja och vitvinsvinäger, rödlök och en hackad tomat. 

- Mandelbollar, sallad och dressing.
Bollar gjorda på lök, mandel, havregryn, ost och fiberhusk. Kokas och sedan i ugn. Sallad på rivna morötter och riven vitkål med vinäger och olja, ska gärna ha stått och dragit lite i kylskåpet några dagar. 

Klart och betalt.

Jag brukar få höra att; "Jo, men man måste ju njuta lite också."
Jag skulle aldrig äta något jag tycker är äckligt. Men ibland behöver det inte vara gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar