tisdag 9 februari 2016

Building a champion. One piece at a time.

Ett högt mål kräver förberedelse. Lång sådan.
Den har redan börjat. Nu letar jag efter detaljer som går att förbättra.

Jag har förmånen att få jobba i en organisation när beslutsamhet och pannben är två önskvärda egenskaper och gudarna ska veta att jag har Försvarsmakten att tacka för en stor del av detta.
Dessutom jobbar det fantastiska människor i den här organisationen som det finns mycket att lära av.
En sådan är Johanna Sjöberg, friskvårdsansvarig på Militärhögskolan Karlberg.
Johanna var elitsimmare från mitten av 90-talet till 2005. Hon spenderade 12 år i det svenska simlandslaget. Då lär man sig saker.
Som en parentes har hon OS-brons och 57 EM och VM medaljer samt 27 SM-guld...

Idag fick jag stjäla en timme av hennes tid (jag mutade med semlor) och hade möjlighet att prata och ställa frågor. Jag fick många bra svar som jag tar med mig och bygger vidare med.

En annan detalj är träningen.
Detalj kanske var att ta i, men små justeringar kan alltid göras.
Enligt tidigare så är en av dessa tempot.
Imorse sprang jag 16 km i ett högre tempo än tidigare, trots att klockan var 05.30 när jag begav mig hemifrån och i magen låg endast en kopp kaffe, så kände jag ett härligt flyt.
Följde upp detta med styrketräning på eftermiddagen där jag precis hann ifrån gymmet innan det blev invaderat av alla "efter-jobbet-tränande".
Jag är mer sån som gillar att gå till gymmet när klockan är tio på förmiddagen och det bara är pensionärer där :)

Jag klickade även hem två böcker i mental träning häromdagen, av Terry Orlick.
Den ena heter "Embracing your potential" och är tydligen Håkan Dahlbys bibel som han alltid har med sig.
Bra där.
Man ska lära av de bästa.

Ett steg i taget.
En dag i taget.
Ett steg närmre målet.

Sen kommer ju livet och all annan skit hända på vägen. Men det tar jag när det kommer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar