måndag 29 februari 2016

Om att hitta sitt varför - och make it count

Jag tycker det är bra att ha och göra saker som räknas.
Make it count.
Jag har en bok.
En klippbok, som jag har med mig på tävlingar.
I den finns det minnen, urklipp, bilder, uppmaningar, citat, motivation, ja det mesta. I den finns det bilder på  människor jag bryr mig om, citat jag hittar styrka ur och post-its med sms som jag fått under tävling.

Jag fick tipset av Johanna Sjöberg (tidigare elitsimmare med 57 mästerskapsmedaljer och 27 SM-guld på meritlistan) för snart två år sedan.
Den boken ger mig lugn och den där varma känslan i magen. Jag kan återuppleva minnen och jag ler när jag bläddrar i den.
Det räknas för mig.


Tittar man noga ser man att det står; "Drick ordentligt så du kan pissa efter klockan 10. Det ser ut att behövas. För du tar medalj och sätter rekord!" - Rune Larsson, (från VM 2015)

Jag har börjat lyssna på en väldigt bra podcast. Avsnitten är rätt korta och de avhandlar ämnen som för mig är väldigt intressanta så jag kan verkligen rekommendera den till er som är intresserade av prestationspsykologi.
Den heter High performance mindset och presenteras av Dr Cindra Kamphoff.
Det finns ett avsnitt som avhandlar det här med att hitta sitt varför.
Tackar.
Väldigt väldigt viktigt. Det kommer tillfällen (inte bara i ultralöpingens värld) där det är väldigt bra att ha sitt varför klart för sig. 
Kanske handlar det om jobb, utbildning, umgänge, livsstil, you name it.

Hon listar bl.a. fyra frågor som man kan ställa sig för att komma lite längre på vägen till att hitta sitt varför. Det är förmodligen inget man slänger ur sig på tio minuter, men jag tror det är viktigt att fundera på. Även om man har sina varför klart för sig så är det aldrig fel att ta sig en funderare.

1. Vad ger dig energi?
2. När har du känt dig som mest levande, vad har du gjort?
3. Vad älskar du att göra som du gör gratis?
4. Tänk på ditt arv, vad vill du kunna säga att du lämnar efter dig i slutet av ditt liv och vad vill du att folk ska säga om dig?

Dessutom uppmanar hon i slutet av avsnitten till att stay awesome och be mentally strong
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar