torsdag 30 maj 2013

Den där känslan...

....när man hade planerat att vara flex-ledig imorgon och upptäcker att man i själva verket inte hade någon arbetstid alls :)
Hehe, flexade in en timme och fick mycket gjort när mina kollegor hade lämnat och upptäckte när jag registrerade min arbetstid att jag inte alls skall jobba imorgon.
Sicken tur och de där 8 timmarna jag hade tänkt ta ut imorgon sitter kvar på flexkontot.
Bra att ha för andra dagar när det skalls ut på äventyr :)

I helgen är det ju äntligen dags för STOCKHOLM MARATHON!
Hur gör man då?
Ja, egentligen samma sak som när man springer vilket annat lopp som helst.
Sätt den ena foten framför den andra, repetera detta beteende tills du når mållinjen.

Men utöver det så finns det ett par saker att tänka på:

- Sov ordentligt. De sista dagarna är det bra att få sammanhängande sömn. Kroppen vilar upp sig, reparerar sig efter dagen och förbereder sig för det som komma skall.

- Ät lite extra. Kolhydratladdning i all ära, men äter du bra på rutin så fortsätt med det. Kroppen laddar depåerna. Ett extra mellanmål de sista dagarna och lite senare på fredagskvällen är att rekommendera.

- Packa väskan dagen innan. Med välbekanta tävlingskläder, inte läge att testa nytt som man inte vet om det skaver eller inte. Då har du allt klart när det är dags.

På tävlingsdagen då?:
- Jag gillar att vara ute i god tid. Hänga lite på Östermalms IP, känna in stämningen, hinna kolla allt en sista gång.

- Lämna in överdragskläderna och värdesaker. Speciella områden och tält finns. Märk upp din påse eller väska tydligt med lapparna från startkuvertet. Gör detta i god tid, ta en sopsäck och klipp hål i och trä över dig om du känner att du kanske blir kall innan start, bara att dra av i startfållan sen.

- Toalettbesök, hellre ett för mycket än ett för lite. Jag nervöskissar alltid en sista gång i dungen precis innan Lidingövägen.

När startskottet går:
- Hitta en kant. Jag brukar hålla mig på vänsterkanten. Ingen idé att vara i mitten och trängas de första hundra metrarna. Samma sak på Valhallavägen, första varvet är båda sidorna öppna, bestäm var du ska springa. Om du väljer vänstersidan, se upp för bilarna som står parkerade längs trottoaren.

- Drick vid första vätskekontrollen, men undvik de första borden, trafiktockning!

- Hitta ditt tempo. Det är väldigt lätt att dras med av andra som rusar (jag gör det varje år). Gör ditt eget lopp!

- Hitta delmål. Är det första gången och du siktar på att ta dig runt; ha som delmål att springa mellan vätskekontrollerna, ca 3 km. Tillåt inte dig själv att gå emellan. Första varvet, tjoho, avklarat. Rundan på Djurgården, piece of cake, när du är på Strandvägen andra gången är det ju snart upplopp.

- Om du ska göra något, gör det och börja spring igen. Gå - den där 100 metrarna, till den där stolpen eller låten ut, Stretcha - om det behövs och sen på´t igen. Disciplin ger dig struktur över loppet och en känsla av kontroll. Det är du som bestämmer över din kropp.

- Njut av publiken och de andra löparna och evenemanget som sådant. Sup in atmosfären och flyt fram.

- När det gör ont och blir jobbigt (det kommer det bli om man gör rätt), bibehåll tekniken, upp med blicken och upprepa för dig själv hur grym du är! En kilometer i taget. Men fortsätt framåt! Så länge man fortsätter att sätta ena foten framför den andra så kommer man närmare målet.

- När du väl är i mål, dit kommer du! Belöna dig själv! (Kom också ihåg att få i dig något i anslutning till mål, ta vara på den påsen du får nere på Östermalms IP, så påbörjar du återhämtningen snabbare.

ETT STORT LYCKA TILL PÅ LÖRDAG!

och kom ihåg: 
It ain't about how hard you hit,
It's about how hard you can get hit and keep moving
How much you can take,
And keep moving forward,
That's how winning is done

Jag ska göra något för min egen skull på lördag.
Något som jag tvivlat lite på såhär i slutet.
Något som jag oftast sett karlar göra i flera år, de verkar ha det förbehållet.
Jag gör det för att jag vill.
För att fira att jag springer mitt 10e Stockholm Marathon!
Jag säger inget än, ni kommer att märka det.
Säger bara att jag är djävulskt taggad....

<3 

1 kommentar:

  1. ...och nu förstår vi alla den sista meningen :-)

    SvaraRadera