söndag 2 februari 2014

Att investera i sig själv

Jag är helt övertygad om att bland det absolut bästa man kan göra för sig själv är att investera i goda förutsättningar för bra träning.
I längden tror jag att det är det som kommer att ge bäst avkastning.

Visst, de där skorna som man provar ut för att man har lite knaggliga fossingar kanske verkar himla dyra och man har "egentligen inte råd"
Eller den där massören som är så jäkla bra och hittar just dina problempunkter, men som kostar skjortan för en timme.

Men vad är alternativet?

Man har bara en kropp och den är värd att uppmärksammas och tas om hand.

Bra och framförallt rätt (!) utrustning är a och o.
Man behöver inte äga 73 st vattentäta GoreTex-dubbelhydrant-klädersomandas-extra-deluxe-whoopdidoo-grejjer.
Däremot en sak av varje kommer man långt på. Sen finns det alltid tvättmaskin.
Kvalitet kostar, men det håller också. Det mesta kan man ha i många år.

Å andra sidan behöver det inte vara så jäkla invecklat  heller. 
Sverige har fantastiska förutsättningar, öppna dörren och gå ut och springa, gå, kräla, hoppa, skutta är såvitt jag vet gratis (annars har jag massiva räkningar att betala).
Och den där massören då.
Ja, kroppen är fantastisk på många sätt och vis, men ibland behöver den lite hjälp på traven.
Min massör, eller ja, terapeut väljer jag nog att kalla henne, för det låter fel att säga att jag ska på massage, folk får gärna en fel uppfattning och säger "Åh, vad skönt".
Skönt?  Nej.
Bra?
JA!
Hon debiterar 700 kr/timme.
Men det är det värt.

Samma sak med mat.
Man kan komma undan jättebilligt om man vill det.
Men då får man vad man betalar för också.
Idag var vi och storhandlade. Kronorna tickade iväg rätt fort.
Men så väljer vi också att investera i bra råvaror. 
Har man inte kunskapen kan det vara lite knivigare.
Men då kan man antingen söka mer information på egen hand, alternativt fråga någon som vet och sen finns det alltid människor som jobbar med det vars tjänster finns att betala för. 

Sen handlar det ju inte bara om prylar och massörer och pengar.
Att ge sig själv tiden att ta hand om sig är ju en förutsättning.
Har man svårt med det så kan man ju alltid boka möte med sig själv :) 
Skriv in en eller flera tider i almanackan där det bara är DU som gäller!






För tillfället funderar jag på att investera i mig själv lite ytterligare och köpa ett träningskort på Friskis & Svettis.
Jag har varit ledare på F&S sedan 2003.
Medel, juniorjympa, medel/puls, intensiv.
Just nu är jag "vilande" och känner inte att jag har tid att binda upp mig med att leda pass.
Men oj vad jag saknar det.
För 249kr/månaden får man träna på alla anläggningar i Stockholm.
Då finns det rätt många pass att välja mellan, samt att tre (eller är det tillochmed fyra?) anläggningar ligger på bra avstånd från jobbet så man kan bränna av ett pass på vägen hem.
Det var längesen jag betalade för att träna, år 2003 för att vara exakt.

Men vad tusan, det kanske är dags att sluta fundera och göra slag i saken!

5 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj så förväntat bra skrivit av dig, Maria. Jag minns väl de medelpass som du ledde hos Friskis här i Borlänge. Speciellt ett en gång med latinska rytmer som jag och någon till hade svårt med just rytmen... Så drog du till Skövde och stridsvagnar - spännande i våra ögon. Jag respekterar att du inte vill återuppta ledarskapet men väl deltagandet. Belöningen här mest varje gång är en varm bastu. I den har jag suttit mer än två tusen gånger.... Lycka till med dina satsningar som jag gärna följer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bosse, det är snällt skrivet av dig :)

      Ja det var en fantastiskt rolig tid på Friskis i Borlänge.
      Vissa gånger kändes det som jag bodde där. Då hade jag som mest torsdagar (ordinarie), fredagar (rullade på morgonpasset), lördagar (ordinarie juniorjympa) och söndagar (rullade medelpasset).
      Jag skulle jättegärna börja leda pass här i Stockholm men som sagt så passar det inte just nu att binda upp sig såpass. Även fast jag är en mästare på att lägga "vardagspusslet" :)
      Hmmm, nu har du fått mig att fundera på ngt :)

      Radera
  2. Man har alltid plats för ett par till skor i hyllan :-)
    Hm, fast du kommer iaf alltid springa snabbare än mig ;-)
    Men det är kul med nya saker :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, men måste man prioritera så är det ju inte en nödvändigthet ;)

      Radera
  3. Bra skrivet Maria! Och så sant så!

    SvaraRadera