måndag 28 april 2014

Löparfrågor

1. Vilken typ av löpare är du?
 En ultralöpare som hellre springer längre än fort. Gärna sådana lopp där frågan inte är hur fort man springer, utan om man kommer imål.


2. Hur länge har du löpt?
I princip hela mitt liv. Idrotten var en naturlig del av mitt liv tidigt. När jag var yngre höll jag på med längdskidåkning, då var löpningen barmarksträning. Jag sprang mitt första marathon som 17-åring och springer ultra sedan 2008.


3. Hur mycket löper du per vecka?
Jag snittar ca 10 mil/vecka.


4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
Runt 5:30 skulle jag tro, där kan jag tugga på ett bra tag.


5. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Springskor är ju alltid en fördel ;)


6. Varför springer du?
För att jag kan.


7. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Inte vad jag kommer ihåg.

8. Hur ofta köper du löparskor?
Det brukar bli två gånger/år. Räknar inte mil speciellt noga med skorna men normalt har jag bara ett eller max två par. Efter ett 24h brukar de ryka om de inte är hyfsat nya.


9. Var/hur handlar du din löputrustning?
Där jag hittar bra produkter till bra priser. Fyndar gärna på rea.


10. Dygnets bästa springtid?
Alla 24h på dygnet :) men mestadels strax innan lunch brukar passa. Då kan man fylla på med bra mat direkt efter.


11. Hur ofta tävlar du?
I år har det blivit tre lopp hittills (Sandsjöbacka Trailmarathon, Broadway Ultra Society 6h race och TEC 100 miles), är anmäld till Gävle halvmarathon 3/5, Stockholm marathon 31/5, X-reid Salomon Hardangervidda 4/7 och militära VM i marathon 14/10. Sen kan det hända att det slinker in ett 24h-lopp eller något annat skoj emellanåt.


12. Vilken är favoritdistansen?
Jag gillar ju 24h-lopp, men där blir distansen olika varje gång, 100 miles är ju grymt, sen är marathon kul också.


13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?
"It aint about how hard you hit, it's about how hard you can get hit and keep moving. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done."


14. Springer du helst i grupp eller ensam?
Springer väldigt mycket själv men uppskattar sällskap väldigt mycket.


15. Hur återställer du dig efter ett långpass?
"Fina" duschtvålen, stretch, bra mat och mycket vätska.


16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Distanspass med tempohöjningar.


17. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Western States 100.


18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med? 
Bruce Willis.

MmmBop! (Round Rotherham 50 miles, 2012. Foto: Sandra Lundqvist)

 

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Lina :)
      "Alla andra" kör ju på de där frågorna så jag coppade lite ;)

      Radera