måndag 7 april 2014

En helg i löpningens tecken

Nu går ju iochförsig ganska många av mina helger i löpningens tecken men denna var lite annorlunda.

I fredags eftermiddag klev jag på tåget till Göteborg. Kursen gick bara den helgen på hela året så det var bäst att passa på och att komma till Göteborg är ju aldrig fel.

På lördag morgon tog jag mig vidare till Friidrottens hus och steg 2 av Svenska Friidrottsförbundets löptränarutbildning.
Möttes där av nästan idel obekanta ansikten, dock var det några filurer som jag hade gått steg 1 med. Dessutom fanns Dan Glans (en svensk hinderlöpare som var aktiv på 1970-talet och kom 7a i OS-finalen i Montreal 1976) på plats som deltagare. Häftigt.

Det blev en lång dag 1 där vi ägnade oss åt träningsupplägg, formtoppning, ett kombipass (där vi blandade spänsthopp, backlöpning med tröskelintervaller), erfarenhetsutbyte och vi lyssnade på Midde Hamrin när hon pratade om tränarens roll.
Dag 2 ägnades åt löpstyrka i både teori och praktik, (vaddå? kör inte ultralöpare mycket löpstyrka? nja, jag hittade iallafall ett par nya muskler som gav sig till känna, de behövde nog sig en omgång) samt mental träning.

Avslutningsvis var det en mycket bra helg som ledde till ett diplom och senare kommer jag göra en skrivning vilket ger mig (om jag nu klarar den) ett certifikat för utbildad löptränare av Svenska Friidrottsförbundet.

Två helger kanske inte ger så mycket kan vissa tycka.
Men lägg till då 20 års erfarenhet av löpning och en oändlig kärlek till utövandet.

Nästa helg går också i löpningens tecken.
Skillnaden är dock att då ska jag springa 161 km så fort jag kan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar