fredag 3 oktober 2014

Det går bra nu

Från det ena äventyret till det andra.

För några veckor sedan ett etapplopp i Alperna.
Nu vidare mot något som har desto mindre höjdmeter men icke på något sätt en mindre utmaning för fröken Jansson.

Om en vecka står jag på startlinjen i Eindhoven för att springa MilitärVM i marathon.
Japp, det här är det (näst) bästa Försvarsmakten kan tillhandahålla på damsidan för tillfället när det gäller marathon.
Jag är superglad och stolt över att få representera mitt yrke och de svenska färgerna.

Träningen inför detta marathon (sen i somras) har kantats av mer tempo och progressiv löpning än jag är van  vid.
Ett exempelpass är 16 km progressiv löpning där man börjar superlångsamt för att sedan öka 10 sek varje kilometer för att när det är ca 3 km kvar hålla tävlingsfart på 10 km.
Jag har stegrat upp till (eller ner till, hur blir det nu?) 4.30 som är min "tävlingsfart" (nu tävlar jag ju inte aktivt på 10 km, men där någonstans bör jag ligga) och sedan 2 km nedvarvning.

På slutet har det blivit mer ren fartträning och idag körde jag de sista korta intervallerna.
"Du får gärna känna att du dör lite", sa coach när vi gick igenom upplägget.
Sagt och gjort.
Frukosten var på väg att komma upp och det brände i benen men jag höll mycket bra fart och tog mig igenom 1min-2min-3min-4min-3min-2min-1min på mycket bättre tider än jag någonsin gjort.

I lördags sprang jag 21 km.
Började med 7 i distansfart, gjorde en tempoökning på de 7 km i mitten och skulle ligga i tävlingsfart på marathon +10 sek, och avslutade med 7 i distansfart.
Sjukt bra pass och jag var jättenöjd.

Jag har ju aldrig trott att jag kan springa i de farter jag är uppe i nu, så det är en lite ny upplevelse :)
Men kroppen verkar ha fattat och anpassat sig.
Det ska bli jäkligt kul att tävla nästa helg.
Vi är 3 st damer och 3 st herrar som åker, och om övriga länder springer ungefär som de gjorde förra året så har vi chans på lagmedalj på damsidan.

Tack kroppen, jag tycker så mycket om dig för att du står ut med mig och allt detta slitet.

När jag korsar mållinjen i Eindhoven byter jag direkt fokus.
Nästa utmaning är av ytterligare en annan sort, Bislett 24h Indoor Challenge.

2 kommentarer:

  1. Jättelycka till snygging!!
    Kör hårt och snyggt som du brukar göra det....

    Krammmm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Jag ska göra mitt allra allra bästa!

      Radera