tisdag 17 april 2012

Stockholm i mitt hjärta

Nu har det gått ca en och en halv månad sedan jag började på mitt nya jobb i Stockholm. En och en halv väldigt fina månader med mycket nytt att ta till sig, arbetsuppgifter att sätta sig in i och rutiner att lära sig.
Om ytterligare två veckor faller den sista pusselbiten på plats då jag och min bättre hälft äntligen får flytta ihop på riktigt.

Har alltid haft en förälskelse till Stockholm men på senare tid har denna växt till ren och skär kärlek :)
För det första är det en otroligt vacker stad (bara det är ju anledning nog att få lite må-bra-ont i magen), för det andra finns det massor av saker att älska med den.
Dalarna kommer ioch för sig alltid att stå högst upp på listan (Du kan ta en dalkulla ur Dalarna men aldrig Dalarna ur dalkullan ;) ) men denna stad kommer nära som tvåa.

Att älska:

-  5 min från jobbet har jag Norra Djurgården med oändliga (nåja) motionsspår (inte en biltuta så långt örat kan nå), eller åt andra hållet (vanliga) Djurgården :)

- Kollektivtrafik! (iof inget stockholmsfenomen med kollektivtrafik, men det är imponerande när man tänker på de logistiska utmaningarna en storstad innebär) det sägs att 700 000 stockholmare åker kollektivt varje dag, du kan åka i princip vart som helst med omnejd och det tar inte fasligt lång tid.

- Solen som blänker i vattnet vid Stadsgårdskajen och över Skepparholmen och Kastellholmen när man springer till jobbet och kommer till Södermalmstorg vid Slussen (eller söder/norrmälarstrand för den delen). Varje gång måste jag stanna och andas in den vackra atmostfären.

- Knutpunkten Stockholms central, utgångspunkt för såväl tåg, bussar, pendel och tunnelbana. Som den officer man är imponeras man över hanteringen av logistik ;)

- Möjligheten till aktiviteter; nya löparrundor, öppna föreläsningar på Universitetet/Försvarshögskolan/Naprapathögskolan/KTH, nya saker att upptäcka hela tiden bara man vill :) Ett äventyr någon? Ja tack!

Att hata:

- Nej, tänker inte lägga ner massa energi på det, då finns det bättre saker att lägga kraft på.


Nu är det ju inte säkert att dessa saker är specifika för just Stockholm men jag känner mig rätt tillfreds med att ha valt denna stad för tillfället :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar