torsdag 27 september 2012

Arg på riktigt!

Idag satt jag och åt lunch. Bläddrade lite förstrött i Svenska Dagbladet, med denne hör ibland en hejdundrans massa bilagor och reklamblad.
Jag fick tag i en som hette "Kvinna i balans".
Susanne Lanefelt, Anna Skipper, Alexandra Charles. Mjaha, samma trista mediask*t som vanligt men inget oroväckande.

Men när jag vänder blad blev jag ju faktiskt upprörd på riktigt.
Jag möts av rubriken "Vilken kvinna drömmer inte om smalare midja, slankare lår och mindre rumpa? Nu finns metoden som får din dröm att gå i uppfyllelse."

Jag blev rent utsagt förbannad! Jag tycker ändå inte att jag normalt tar åt mig av all propaganda eller knäpp reklam för den ena eller den andra mirakelkuren men det här tog ju för tusan priset!
Annonsen handlade om ultraljudsbehandling som spränger bort fettceller. Ja det fungerar förmodligen, likadant som de flesta dieter lovar att man går ner i vikt om man bara äter grapefrukt.
Men VAD HÄNDER SEN DÅ???? Jo man är åter i sina gamla vanor och bildar NYA fettceller!

Framför allt, hur tänkte personen som skrev den här rubriken.
Texten trycker upp i ansiktet på kvinnor att "ni ska nog inte vara så nöjda med er själva, ni kan fortfarande få smalare midja, slankare lår och mindre rumpa".
Som min mormor skulle ha sagt: DRAVVEL!!!
Självförtroende och självkänsla är ett nog så stort problem bland kvinnor idag utan att man ska behöva utsättas för sånt här i en stor fet rubrik.

Som en reaktion på detta ringde jag till kommunikationsbolaget som stod som ansvarig utgivare och frågade helt sonika: "Hur (f*n) tänkte ni där?"

Fick inget direkt svar utan han hänvisade till vad behandlingen kunde göra och blablablablabla och om jag tyckte det var ett så stort problem egentligen. Men om jag ville så skulle han gräva vidare, kontakta den ansvariga "journalisten" ifråga och återkomma.
"Ja tack!"
Han tyckte dock det var bra att jag som läsare hörde av mig och berättade vad jag tyckte.

I övrigt bestod bilagan mest av annonser för viktminskningspiller, mirakelkrämer samt en annons för Slimvest som hade dängan: "Inte tid att motionerna? Trött på dieter?" som lockelse.

My GOD, give me a f*****g break!

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Madde! Det värsta är ju att det säkerligen finns kvinnor som faller för detta pga okunskap

      Radera
  2. Håller med o säger som farmor/ mormor, DRAVVEL!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan se det framför mig, hennes irriterande blick :)
      Tänker varje gång jag läser ngt liknande som det här att "Ngn borde ju göra ngt åt det", idag var jag ngn :)

      Radera
  3. Helt enig Maria! Verste som finnes aa lese all bullsh*t av mirakelkurer,slim this, slim that! Bare ver aktiv, gjoor noe en liker og spis normalt saa gaar d bra:)

    SvaraRadera
  4. Oj, det är ju så man baxnar att nån kan stå för att ge ut sånt där! Bra rutet och att du faktiskt kontaktade dem!

    SvaraRadera