måndag 7 oktober 2013

Den där jäkla milen alltså

F.r.o.m. denna vecka är det rätt lugnt på jobbet.
Eller ja, back to normal skulle jag väl vilja säga.
Ett tag, fram till jul ungefär.

Förra veckan var vi ute på övning och som kommendant är det väldigt mycket planering, genomförande samt efterarbete. Mycket av allt alltså.

Nu har det lugnat ner sig lite och arbetsbelastningen är tillbaka på föregående punkt. Alltså så har jag bara mina "vanliga" arbetsuppgifter att lösa :)

Idag skulle det också springas skolmästerskap över 10 km.
Seriöst så är jag mer nervös när jag står på startlinjen till ett 10 km-lopp än ett 24h.
Idag hade jag ingen aning om hur kroppen skulle reagera men det skulle jag snart bli varse.

Jag tyckte jag värmde upp ordentligt, joggade omkring på borggården ett bra tag innan start. 
Tänjde, checkade skorna, drog åt tofsen i håret ett antal gånger och startade gps.en.

10km på Karlberg består av ett 2km-varv som löps 5 gånger.
Det går segt uppför ungefär 75% av tiden.
Start och mål är framför slottet och sen springer man princip runt i parken.

Startskottet gick och jag tänkte för en gångs skulle inte dra iväg i 4min-tempo från början.
Jag tänkte att jag skulle iallafall försöka komma ner mot 45 min.

De första två varven gick ok.
Jag tog rygg på bataljonchefen och försökte hålla lätta steg.
I slutet på andra varvet hände något.
Det kändes tungt i huvudet och ingen energi gick ut i benen.
Mjahaaa.
Skit också.
Tunga tunga ben tog mig runt resten av banan.
Insåg att 45 min var kört för längesen.
Sänkte tempot och koncentrerade mig på att komma runt överhuvudtaget.
Det snurrade i skallen de två sista varven.
Blä.

Det var en stor lättnad när jag svängde in på borggården för målgång.

Fy tusan.
Inte ok alltså.
När jag väl hade tagit mig hem och duschat var jag helt slut.

What's up with that?

En teori är att jag återhämtar från ett 24h-lopp. 
Det är iochförsig tre veckor sedan nu, men jag tror ändå inte att utgångsläget för att persa på milen var suveränt idag.

Så kan det vara.

Det skulle ju vara fantastiskt att som löpare ha ett brett spann och vara grym på allt från 10 km till 24h-löpning.
Det händer inte alla dock och inte mig.

Nästa skolmästerskap går i vår.
Jag har tid att träna alltså :)

2 kommentarer:

  1. Såg att Johan Steene sprang milen på 36:58 (Hässelbyloppet 2012)
    Man blir liite avundsjuk alltså

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den karln har ett spann som jag saknar :)

      Radera