söndag 13 oktober 2013

Min Asicsfamilj

I fredags styrde jag kosan mot Asics Flagshipstore på Hamngatan.
Jag har varit där några gånger tidigare men inte handlat, utan mest suktat.
Men den här gången hade jag ett mål.
Nya skor skulle införskaffas och det behövde inte nödvändigtvis vara min gamla trotjänare 21-serien (numera gt2000).

Väl där möttes jag av bra service och kunnig personal.
Jag fick göra en fotscanning, springa på band men framförallt så lät han mig prata och berätta vilken sorts löpare jag är och mina egna erfarenheter. Det funkade bra.

Resultatet blev ett hål i plånboken, samt ett par Asics Nimbus, där jag faktiskt gick upp en storlek och landade på ett par US size 10 (motsvarar 42, jag står stadigt på jorden).
Samtidigt sa han klokt att det alltid är en risk att byta skomodell. (jag har sprungit i 21-serien i över tio år).
Livet är ju en risk i sig men det är dumt att vara dum så jag kompletterade med ett par gt2000.

Nimbus har högt dropp, 15 mm tror jag, och väldigt bra dämpning.
GT2000 också bra dämpning men mindre dropp, 10 mm.
Tydligen har damskor överlag högre dropp pga att våra hälsenor är tydligen 2 cm kortare än karlarnas (i genomsnitt dvs).
Så kan det vara.
Nimbusen har jag inte testat på långpass än men det kommer nog visa sig snart om de är bra eller inte.
De känns och sitter bra det lilla jag testat de hittills.
Min uppfattning är att det känns direkt om det är bra skor.
Sitter de inte bra direkt så kommer de inte göra det om två veckor heller.

I övrigt fick jag ytterligare ett tillskott förra veckan då min svåger var en kortis i New York.
Då blev det ett par GT2000-trail.
Jag har ju planer på att springa TEC till våren och då behövs ett par grövre skor.
Dessutom har jag ett par Asics Fuji racer sedan tidigare, (också trail men nätta).

Summa kardemumma har jag nog aldrig haft så stor skopark som jag har nu (4 par alltså).
Om det säger mest om mig eller om andra det låter jag vara osagt.

Idag hängde jag för övrigt på AnnSofie och Niklas när de skulle supporta Madde på Hässelbyloppet.
Lajbans tillställning och tokfint väder.
Madde persade på 45.22 och gjorde ett grymt lopp!

I övrigt har ytterligare en nagel sagt upp sig.
Därför hoppar jag mest runt i mina Freshgear-strumpor för att snabba på återhämtningen och undvika infektioner där naglarna en gång satt.
Att inte ha naglar påverkar varken löpning eller annat.
Dock ser det mindre fint ut om man nu skulle få för sig att gå med öppen-tå-skor.
Men jag har inga aktiviteter planerade i närtid som kräver sådana skodon.

:)
Asics Gel GT2000

Asics Nimbus, ser ni att de är rosa? :) sicken tur



GT2000 Trail





"Talang, handlar om förmågan att fokusera."
- Isabellah Andersson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar