fredag 12 oktober 2012

Ett utbrott


Igår fick jag ett utbrott.
Tyvärr blev en av mina kollegor offer för detta utbrott, trots att det inte hade något med honom att göra, men jag behövde någon som lyssnade.
Eller ja, lät det gå in genom ena örat och ut genom det andra då kanske.

För en sak var säker.
Jag var FÖRBANNAD!!!

Förbannad på de människor jag ser som inte tar hand om sig.

Det är tydligen helt ok att säga att vissa (läs undertecknad) är: galen, knäpp, konstig, fanatisk etc etc för att jag håller på med det jag gör. Varför är det ok åt det hållet?

Om jag skulle säga att någon är knäpp för att den personen trycker i sig den fjärde kakan för dagen innan klockan är tio och bevisligen inte tränar, då skulle det bli ett jävla liv.

Varför är det så jobbigt att göra något som är jobbigt? Eller att vara utomhus?
Alltför många har inte privilegiet att arbeta utomhus utan sitter inomhus minst 8h per dag.
Vi går inte sönder om det skulle vara dåligt väder ute.
Komma ut, stänga av datorn och lämna mobiltelefonen.

"Men människan är lat av naturen!". Jaså? Det är därför evolutionen har lett till att vi numera kan stå och gå och springa. Vi jagade för tusan ikapp vår mat förut.

Det handlar inte om hur man ser ut på utsidan. Det handlar om hur man ser ut på insidan och hur man mår.


Varför är det så svårt att prioritera oss själva? Det borde ju ligga i allas intressen att ha medarbetare (medmänniskor) som mår bra.
"Nej men jag hinner inte fysa."
Nähä, men du hinner sitta och dricka kaffe en halvtimme varje morgon?
J*vligt uppfattat.
Har man dessutom ett jobb där det har beretts möjligheter för att träna 3h/vecka och man inte tar vara på den möjligheten (som vissa andra skulle göra väldigt mycket för att få), då är man ute på jäkligt hal is.






8 kommentarer:

  1. Bra rutet, Maria! Jag kommer själv ihåg från min tid i Försvaret. Av någon konstig anledning hade huvuddelen av regementet fysisk träning 3 timmar på fredag eftermiddag och då var mina timmar slut redan i början av arbetsveckan. Vissa saker har inte förändrats, verkar det som...
    /Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr, trots att vi gått mot en stadigare insatsorganisation och att alla förband (även HKV) är insatsförband.
      Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt saken. Det handlar ju inte om att alla ska bli ultralöpare, utan utgå från sin egen nivå.

      Radera
  2. Sååå bra skrivet!!
    Håller med 100%!!
    Jag blir alltid lika förbannad i ämnet!!
    Trevlig helg!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Coyntha!
      Hoppas du haft en härlig helg också, så skönt i luften nu :)

      Radera
  3. Är det inte bara deras dåliga samvete som talar.
    "borde nog träna" ä´jag tar en kaka till.
    Men jag håller med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen. Men du vet ju hur det är, det finns regler /läs FMFYSS) men folk skiter i det, men icke desto mindre frustrerande. Ska ta ett allvarligt snack med amiralen imorrn.

      Radera
  4. Gör det.
    Men säg inget att jag även tar mina kollegers tider ;-)

    SvaraRadera
  5. Håller såååå med! Skulle göra rätt mycket för att få träna på arbetstid. Kollegorna himlar med ögonen och tycker man är galen. Samtidigt som de moffar i sig JÄTTEBITEN med tårta för tredje fikarasten i rad! Och även där är man galen om man inte tar en minst lika stor bit utan äter en macka eller banan istället... Pfhh....

    SvaraRadera