söndag 14 oktober 2012

Team Stockholm Marathon

Jag har lugnat ner mig nu...nästan helt. Jag lovar.

Det var längesen jag blev så arg som jag blev i torsdags. Men nu som sagt har jag lugnat ner mig, mest för omgivningens skull.
"Du är den person som är minst rolig att vara med när du är sur." - citat syster.
Ja hon har väl rätt. 
Det är ändå inte mitt mood. Surhet upphör!

Därför välkomnade jag dygnet ute på Ekerö och TSM (Team Stockholm Marathon)-uppstarten.

Jag har på senare tid tyckt att jag inte känner så många i Stockholm, och framförallt inte många löpare.

Vad gör man åt det? Jo, man söker sig till ett forum där det finns många av den varan. 

Forumet för min del heter Team Stockholm Marathon, där  man får tillgång till ett träningsprogram med tidsmål inför Stockholm marathon, samt en grupp att träna med varje söndag. Underbart koncept och framförallt väldigt socialt. 
Jag mailade Malin som är ansvarig och frågade om jag kunde få vara ledare. Svar ja, det gick bra :) underbart.


"Team Stockholm Marathon...

... står för löpglädje, gemenskap och utveckling.

... bestod säsongen 2011/12 av 1 018 löpare (496 kvinnor och 522 män) och 82 ledare/tränare i Stockholm samt 178 löpare från övriga landet som tränade på distans.

... bedriver träning inför ASICS Stockholm Marathon den 1 juni 2013, men även löpare som har andra mål med sin träning är välkomna.

... följer de träningsprogram som Anders Szalkai tagit fram och som finns på Marathon.se.

... har träningsgrupper på nio nivåer efter vilken tid löparen siktar på i maratonloppet; 3.00, 3.15, 3.30, 3.45, 4.00, 4.15, 4.30, 4.45 och 5.00.

... ordnar föreläsningar relaterat till träning och löpning.

... tränar från Stockholms Olympiastadion kl 10.00 varje söndag. Tränar dessutom på torsdagaskvällar under februari, mars april och maj.

... administreras av ASICS Stockholm Marathon."



Det är alltid lite nervöst och pirrigt att träffa en ny stor grupp människor för första gången när man inte är en del av gänget. Många ledare har varit med i många år och känner varandra bra.
Men som tur var var det inget problem ty vi har ju alla något gemensamt, kärleken till löpning.

Jag hade dessutom turen att hamna i samma grupp som några riktigt härliga människor :)

Helgen bestod av mycket information, två löppass; löpskolning och styrka samt fartlek, första hjälpen-utb och HLR samt gemenskap och många skratt.
Jag tror det kommer bli en ytterst bra säsong.

Har ni inte anmält er än? Do it då för tusan....i 3:45gruppen, har hört att de har exceptionellt bra ledare...

Jag har ju en väldigt stark kärlek till Stockholm marathon. 
För mig är det ett fantastiskt arrangemang som har varit en del av familjen i åratal.

När jag var yngre sprang min mamma.
Vi åkte ner över helgen. 
Hade med oss husvagnen och bodde på Rösjö camping i Sollentuna. På tävlingsdagen skjutsade pappa in mamma till Mörby centrum där hon tog tunnelbanan till starten.
Sen åkte vi in lagom till hon passerade vid Djurgårdsbron på första varvet.
Efter det (om vi hade tur, han hade tre småbarn att rodda runt på den tiden min far), upp till varvningen på Valhallavägen (på den tiden sprang man HELA Valhallavägen, det har min mor påmint mig om några gånger.....) och efter det gick vi oftast till mål.
Oftast fick man också popcorn medans vi väntade, mumsigt.

Mamma sprang alltid i vit t-shirt och svarta cykelbyxor, såsom x antal andra. Konstigt hur hon numer uppmanar MIG att springa i något färglatt så att jag syns på långt håll.

Dagen efter sprang jag och mina systrar Stockholm minimarathon.
Såhär i efterhand är jag full av beundran över att hon aldrig klagade på träningsvärk eller var trött. Vi var ju liksom för små för att inse den prestationen hon hade gjort. 
Nu när jag är äldre och själv sprungit inser jag storheten i det.

Till våren springer jag mitt tionde Stockholm marathon, då blir jag likvärdig med min mamma! 
(även fast jag inte har några planer på att sluta springa då ;) )



Mami and me

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar