tisdag 30 oktober 2012

Att springa i 24h

Hade någon sagt till mig för några år sedan att jag skulle ägna mig åt att springa i ett dygn i sträck så hade jag.....ja vaddå? Jag vet inte om jag direkt hade skrattat åt de. 
Mer blivit förundrad.
Hur tänkte de där?
Kan man verkligen göra det?
Men inte kan väl jag?

Numer tänker jag aldrig så. 
Men inte kan väl jag.

Det finns inte i mitt vokabulär längre.

Men hur gör man då? När man springer i 24h.

Ja, egentligen är det inte speciellt svårt.
Du sätter ena foten framför den andra.
Sen fortsätter du.
I 24h.

Det är den enkla versionen :)

Sanningen är att så otroligt mycket handlar om inställning och vad som döljer sig i skallen. Hur tjockt pannbenet är.
Sen är varje lopp unikt i sig. 
Ny dag, nytt lopp.
Det går aldrig att förutse.

Något jag starkt ogillar är om folk (åter dessa folk...) vräker ur sig; "Aha, sprang han/hon bara så snabbt/långt, då hade jag vunnit, för jag kan springa si och så långt/fort."
Så talar en oerfaren.

Allt kan hända och allt händer. Det är lite av charmen och stor del av sporten handlar om att hantera detta.

Men åter till instruktionsboken;

Ett 24hlopp går till enligt följande:
Startskottet går.
Man springer.
Sakta till en början, sådär sakta så man nästan skäms (citat Oskar Käck).
En del timmar tycker man att kilometrarna är väldigt långa, andra timmar tickar de förbi hur lätt som helst.

En jämn tillförsel av energi är viktig. 
Kroppen tycker om kontinuitet.
Dropp, dropp, dropp.
Tänk på vad du stoppar i dig men ät inte för mycket, det är ingen 24h fikarast du är ute på.

Du kommer bli tvungen till att gå på toa. 
Det är oundvikligt.

Det kommer att vara jobbigt och många gånger kanske du ifrågasätter vad det är du håller på med och du kanske till och med vill sluta springa.
"When you think about quitting, think about why you started."

Hitta dina egna små saker som gör det värt att fortsätta.
Det där distansmålet, hålla dig på banan hela tiden, slå personligt rekord eller vad det nu kan vara. Prata med andra löpare, om de är mottagliga och vill prata, påtvinga inte dig själv någon. Hitta energi hos andra.

Byta skor eller kläder?
Kläder: Om det skaver så att det är öppna sår - ja, om inte - nej
Skor: Om det skaver eller du får blåsor, ta av dig skorna och hantera problemet , därefter på med skorna igen. "Men om fötterna svullnar då?" - ja de kommer svälla. Punkt. Ingen idé att åtgärda något som inte är ett problem.

Sen då?
Ja, det låter väldigt enkelt och det kanske är det också.
Fast inget som någonsin varit värt något har väl varit enkelt?

"It ain't about how hard you hit. It's about how hard you can get hit and keep moving. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done."

Den 27 november förra året var jag bättre än de andra :)

5 kommentarer:

  1. 24timmar, det är ju bara att sluta springa när man är halvvägs. ;-)
    #detfinnsalltidlängreloppattspringa.

    Vad fint Elof sitter där :-)

    SvaraRadera
  2. Oh tack för alla tips!!
    Det låter enkelt när du beskriver ett 24h lopp. Jag är sjuk nervös inför mitt första 24h lopp.
    Jag ska springa samma som du i Oslo!! Hjälp!!!

    Jag tar gärna emot alla tips jag kan få.
    Ha en fin dag! kram

    SvaraRadera
  3. Haha! Tack för att du påminner oss andra! ;-)

    SvaraRadera
  4. Det här tar ja med mig inför TEC :)! Tack!

    SvaraRadera