måndag 5 augusti 2013

En dag på fjället

Idag flög vi helikopter upp till Kårsavagge med materiel till depån som kadetterna skulle ha.

Glad i hågen klättrade jag in i den röda helikoptern.
Kände mig lite snuvad på konfekten då det bara tog ca 5 min att flyga ut oss.
Men men :) det var skoj så länge det varade.

Väl därute var det sjukt vackert.
Solen sken och vi var precis bredvid en forsande jokk.
Efter ca en halvtimme började det attackregna.
I ungefär 7 min.
Hehe.
Vädret förändras snabbt i fjällen.
Efter det började det blåsa ngt infernaliskt, höll på resten av dagen.

När vi var klara för dagen skulle jag springa tillbaka.
Kartan sade ca 14,5 km till Abisko, därefter ytterligare drygt en mil till Björkliden.
Min kollega trodde att den rundan skulle ta mig ungefär 3,5 timmar.
"Omöjligt" tänkte jag. Men det visade sig inte ligga långt ifrån sanningen.

Inledningsvis vadade jag över jokken.
Halkade på en sten och låg platt på mage i vattnet......
Whooopdidooooooo.

När man sen nästan får gå de första fem kilometrarna pga fjällbjörksly med taggar och annat otyg ivägen så går det inte så fort. Den led som gick var förmodligen en skoterled och ingen vänlig sommar-vandringsled.
Traskade på bäst jag kunde och när jag väl kom in i Abiskos nationalpark blev det bättre. Då fanns en stig och jag kunde börja springa på riktigt :)

Svårslagen natur och så var jag helt själv.
Såg ett tält och ett par vandrare längs vägen bara annars var det sololöpnning hela vägen till Björkliden.
Avslutade med halva slalombacken upp till hotellet istället för bilvägen.
Dock gåendes.
Vaderna fick jobba på bra där över kullarna i dalgången och jag var rätt sliten när jag kom fram.

Snajsigt.
Living it.
Loving it.

Bildbomb ahead :)



















Påbörjar transporten "hemåt"


Det blåste satan..... 





Nu fanns det stig :)








Väl i Abisko tog jag Rallarvägen till Björkliden





Torneträsk.
Förmodligen svinkallt i vattnet.
När jag var upp på rekresa låg det is kvar.
Det var den 29e maj.



Nästan framme.
Bara 2,4 km uppför kvar.
Alternativt en slalombacke.


2 kommentarer: