fredag 30 augusti 2013

Sommaren är slut. Eller?

Jag tillhör som sagt inte kategorin som dyrkar solen.
Visst, jag uppskattar några timmar i en solstol lika mycket som någon annan.
Men där går gränsen.
Det kan bero på att jag har väldigt ljus hy och bränner mig väldigt lätt.
Solskyddsfaktor 30 gäller över tiden för min del, även i Sverige. Jag har lärt mig den hårda vägen.

Vi har haft en jättefin sommar i Sverige iår. Som vi förmodligen kommer att prata om halva vintern och minnas.
Kanonbra! Jag har haft en jättebra sommar och skapat många fina minnen.

Det jag däremot inte tycker om, är att träna när det är 26 grader varmt ute och solen står mig ända upp i öronen.
DET-ÄR-FÖR-VARMT!!!
Jag mår dåligt, mina ben stockar sig och inget verkar gå som jag vill.

Tyvärr är det ju så att man inte har något val, förutom att inte träna alls på sommaren och det är ju liksom inte ett alternativ.

Denna sommar införskaffade jag därför en kylkeps.
Skratta ni, men den är riktigt bra. 
Tyvärr också riktigt ful.
Den fungerar på så sätt att man dränker den i vatten innan man sticker iväg och så håller den sig blöt/fuktig under en väldigt lång tid.
Kepsen i sig är i väldigt tjockt material som absorberar mycket mer vatten än sin vikt.
Det har funkat hyfsat.
Sen fick jag ett par handledskylare av fina Annelie när jag fyllde år.
De fungerar så att blodet som passeras kyls av och blir svalare på vägen tillbaka vilket resulterar i en svalare genomströmning.
Jag tycker att detta fungerar.

De två sakerna har hjälpt mig en del under sommaren.
Sen är det ju så att den svenska sommaren är så pass kort att vi aldrig riktigt hinner acklimatisera oss.

Nu finns det vissa som säger att sommaren är slut.
Njaaa, håller inte riktigt med.

Jag och Kristina sprang runt Edsviken häromdagen, när vi var på hemväg genom Bergshamra stod det 23 grader på en termometer. Då var klockan närmare 8 på kvällen.
Phiew.

När jag sprang ut till Sollentuna i måndags kom det såna där råare brisar lite då och då när solen hade gått ner. Oooh så de svalkade :)

Jag gillar sommaren, men ser fram emot hösten med frisk kall luft som fyller lungorna.

Mina fantastiska X-cross, flitigt använda i sommar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar