lördag 23 november 2013

Fredagsfys och fredagsmys

Dåså, då är första delen av min kostrådgivarutbildning genomförd. 
Det är mycket att ta in och väldigt lite som är svart eller vitt.
Typiskt, mina favoritfärger ju.... ;)
Men det är bara att ta in för att förstå grunden i det hela.

Veckan har varit rackarns bra.
Mycket trevligt folk, bra diskussioner och väldigt, väldigt bra utbildare.
Nu väntar en veckas uppehåll (tillbaka till jobbet), plugg och instuderingsfrågor och sedan är det andra delen v49.

Veckans avslutades med fettmätning medelst BodPod, Kalliper och Tanitavåg.
Olika resultat, vet inte riktigt vad man ska lita på, men BodPod.en var lite "spejsad" :)

Vad har jag lärt mig då? Mja.
Man kan ju säga generellt att:
- Ät fet fisk (lax, sill, makrill) tre gånger i veckan.
- Ät grönsaker och frukt
- Ät nötter, fröer och oljor
- Ät så lite raffinerade kolhydrater som möjligt
- Ät begränsat med mättat fett (från fyrfota djur)
- M-O-T-I-O-N-E-R-A!!!
- Salta inte maten överdrivet.

Då klarar man sig rätt så bra.

Fredagsfysen blev ett kort tempopass runt sjöarna.
Det var en mörk kväll, luften var frisk och krispig och folk strömmade ner mot Friends Arena för Black Sabbath-konserten. Dalvägen var avstängd för biltrafik så man kunde springa i mitten utan att riskera att bli påkörd, lyx :)

Det börjar annars bli lite halvsvårt att klä sig vid vissa pass, efter ett tag lär man sig att känna in det där men känslan stämmer inte alltid med det som står på termometern.
Igår blev det:
Tights (Trimtex), långärmad funktiosntröja (Under Armour), jacka (Trimtex), refelxväst (Craft), tjockt pannband med reflex (Trimtex), tunna handskra (Lidingöloppet). Ett bra riktvärde om man klätt sig rätt är att det känns lite kyligt när man kommer ut. Fryser man passet igenom har man klätt sig för tunnt.

Fredagsmyset då?
R hade fixat middag lagom till jag var duschad och klar, lyx igen :)
Sen blev det en film från Netflix, efter x antal diskussioner. 
Han vill nämligen inte kolla på ngn film som jag har sett eller som har fått dåligt betyg på IMDB.
Jag däremot, tycker att man kan vara lite mer vidsynt.
Han litar heller inte på mitt omdöme vad gäller filmer, vi har lite olika kriterier om man säger så...

Det slutade iallafall med No Country For Old Men.
Halvskum. Kuslig. Intressant.

Allt som var mindre bra uppvägdes av det faktum att Tommy Lee Jones spelade en av huvudrollerna.

Jag älskar Tommy Lee Jones.



The BodPod :D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar