måndag 4 november 2013

The food

Jag inledde dagen med transportlöpning till jobbet och för att ta reda på hur lång den där sträckan egentligen är.

Den "halvlånga" via vattnet vid Minneberg-Tranebergsbron-Fridhemsplan-Kungsholmsstrand-Karlberg, visade sig vara ganska exakt 12,5 km.
Bra där.
Lugnt och fint tassade jag och njöt än en gång av att vara utomhus. Kommer aldrig tröttna på det. Hellre ute i regn och blåst än inne i ett syrefattigt rum.

Avverkade dagen på jobbet och tog mig hemåt via den längre vägen då jag rundade Kungsholmen och sen längs vattnet vidare hemåt. 
Resultatet blev närapå 15,5 km. 
Hm, 1,5 km längre än jag trodde. Där ser man.
Körde fartökningar efter 25 min; 15 min, efter 45 min; 10 min, samt 60 min; 5 min.
Det gick inte kanonfort men känslan var bra och jag höll bra distansfart mellan ökningarna.

Efter träning behöver man mat.
Jag gillar mat.
Eller rättare sagt, jag älskar mat!

Jag lägger gärna pengar på bra och fina råvaror, vägrar resolut att äta halv/helfabrikat och ifrågasätter och diskuterar mer än gärna.
Jag begär såpass mycket av min kropp att jag inte vill mata den med skräp.
Jag gillar inte godis eller fikabröd sådär överdrivet mycket. Det händer någon gång om året att jag köper godis.

Däremot gillar jag att baka, men när jag gör det så tar jag gärna med det till jobbet. Vi har en såpass liten frys hemma att det inte funkar om den skulle vara full med muffins jämt. :)
Chips? Nope.
Läsk? Ja, jag tycker faktiskt att cocacola och Fanta är fantastiskt gott. Däremot vet jag också vad som är i och därför dricker jag det inte regelbundet. 
Det händer absolut, men inte ofta.

Idag blev det kycklinggryta på:
- Kycklingfilé
- Ingefära
- Gul lök och purjolök
- Broccoli
- Blomkål
- Ekologisk kokosmjölk

Lite chili, salt och peppar på det och koka quinoa och skala några morötter till.
Kolsyrat vatten sätter pricken över i:et ;)

Vi ska börja med veggo-måndag här hemma.
Idag misslyckades vi dock för att vi kom på det när vi redan hade tagit fram kycklingen för tining. Men nästa vecka så :)
Varför?
Inte av någon mer anledning än att det är kul att variera lite och det finns många bra alternativ och goda vegetariska rätter bara man anstränger sig lite.
Men det är, som med det mesta, bra att vara lite allsidig.
Sen har jag märkt, när jag gör mina excellenta kikärtsbiffar ;) , att jag får en helt annan mättnadskänsla som helt ärligt är mycket behaglig än att bli stoppmätt.

Annars så älskar jag kött, när vi var i Borlänge nu hämtade vi älgkött vi köpt av en god vän som inte ville ha sin del av jaktlagets skörd. 
När"producerat" och jag vet vart det kommer ifrån.


Vad bör man tänka på när det gäller mat då?
Jag kan tyckas kräsen, men det är bara för att jag inte vill stoppa i mig vad som helst.
Jag kan förundras över hur liten medvetenhet och kunskapen är hos människor ibland. Men jag ska inte snubbla iväg i något längre resonemang, jag lovar.

Några riktlinjer jag följer:
- Så naturligt som möjligt = så kort innehållsförteckning som möjligt, grädde t.ex, ska vara grädde, och inte ngn form av mejeriprodukt med 15% fetthalt och diverse stabiliseringsmedel och förtjockningsmedel. Om man vill ha den lite magrare, blanda i lite mjölk då för tusan. 
Det här med Milda Culinesse "flytande margarin" som används för stekning? Eeehhhhhhh???? För det första är margarin dj*vulens påfund och att sen göra det flytande? 
Innehållsförteckningen över Milda Culinesse: 
"Vegetabilisk olja (80%) (rapsolja, solrosolja och linfröolja i varierande proportioner), vatten, fullhärdad rapsolja, salt (1,5%), emulgeringsmedel (SOJA- och solroslecitin), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), A- och D-vitamin. Fetthalt 82 %."
Vad sägs om att ta en smörklick och lite rapsolja istället för något vars andra ingrediens är vatten?
Innehållsförteckning över smör (i detta fall Valio):
"Grädde, salt (1,4 %) och mjölksyrakultur."

- Man får det man betalar för: I många fall är det så, jämför och fundera varför vissa märken är billigare än andra.

- Tänk till lite och var inte så förbaskat lat. "Vad är det jag köper egentligen?". Ja det är små mängder av tillsatser, socker och annat jox i det mesta. Men i längden? Släng ihop en sockerkaka eller chokladbollar (det tar ca 30 min och finns många sätt att komma ner i sockermängd om man vill det) istället för att köpa fikabröd om man nu vill ha det. Ta lite tid och intressera dig för vad det är du stoppar i dig. 

En intressant sak är att hundmat innehåller mindre tillsatser och mer naturliga ingredienser än många av "våra" produkter.
Anledning? "Djur har inte möjlighet att göra ett aktivt val."



Det senast tillskottet i bokhyllan

En bok som alla borde läsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar