torsdag 14 november 2013

Veggomåndag blev veggotorsdag - och ett hål i knät

För ett tag sen införde vi veggomåndag.
Det går sådär.
Oftast blir det en vegetarisk dag i veckan. Dock inte alltid måndag.
Idag blev det veggotorsdag :)

Jag lagade linsgratäng och till det blev det blomkålspuré.
Det gick himla bra och rackarns nammigt vill jag lova :)

Imorse gick det däremot inte bra....
Innan jag gick hemifrån fick jag ett sms från R: "Hej älskling, det är väldigt halt ute, ta det försiktigt när du cyklar till jobbet.".
Jajjemän tänkte jag, inga problem, jag är alltid försiktig.
Slant till i uppförsbacken när jag kommit ca 200 m och då förstod jag hur illa det var.
Det syntes knappt men det var glashalt.

Jag tog det lugnt och sansat hela vägen fram till Karlberg.
Ok. 
Nästan ända fram.
När jag passerar Ekelundsbron ser jag hur en bil kör in genom fordonsgrinden.
"Kanon, då slipper jag stanna och öppna gånggrinden"
Jag trampar på lite för att få upp farten och hinna in innan den stängs.
Svänger in, oooooooooooooooch cykeln försvinner under mig och helt plötsligt hasar jag över marken. En rätt hård sådan. (tänk speedwaysväng fast med skillnaden att cykeln flyger iväg och du själv slår mot marken).
Skit också.
Jag hade två tankar i huvudet.
1 - "Skit också,  nu såg säkert vakten det här i kameran."
2- "Satan, nu gick det hål på mina Haglöfsbrallor."

Grinden håller fortfarande på att stängas så jag får masa mig upp fort som attan, greppa tag i cykeln och halta in och ur vägen.
Väl inne på kontoret kollar jag benet,  ett blodigt hål under knät och ett skrapsår på knäskålen.
Inget hål på brallorna som tur var ;)
Jahaja, tur det var det knä jag redan har ärr på då.
Ringer till sjuksyster och försöker tigga lite suturtejp att laga med, får direkt order om att komma bort till mottagningen.
Masar mig bort och blir väl omhändertagen.
Såret tvättas och rensas och tejpas ihop och tejp över tejpen och kompress över tejp nr 2.
Tack för det Lena!

Det där med dubbdäck kanske vore något...

Idag hade jag också förmånen att få prata om mental träning med Johanna Sjöberg. Hon jobbar som Friskvårdsansvarig på Karlberg. 
Det var ett väldigt givande och intressant samtal och gav mig några nya verktyg att jobba med.
Det är bra att stärka de där musklerna mellan öronen också.

Veggotorsdag in the making :)




Resultat! :)
Rackarns nöjd.
Blomkålspurén fastnade inte på bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar