måndag 20 januari 2014

En rackarns effektiv och bra dag

Idag var en förbaskat bra dag i min värld.
Bra, produktiv, effektiv hela arbetsdagen och ett stand-your-ground-moment gjorde att magkänslan var härlig rakt igenom.
Trots sent mellis och en halvtimmes försenad träning klev jag vid 16.30 upp på löpbandet med 15 km framför mig.
Dags för tempoökningspass.

Körde en variant av tusingar, fastän insprängt i ett distanspass.
Varannan kilometer var i distanstempo och varannan i högre tempo.
Liksom dagen i övrigt blev det ett bra och effektivt pass.

Dock så dog jag tristessdöden de första fyra kilometrarna men sen flöt det faktiskt på rätt så bra.
Räknade ner tusingarna en i taget så jag alltid hade något att se fram emot.
1 km i distanstempo var sen belöningen på de sista höjningarna när det började kännas i benen.

Väl hemma svidade vi om cykeln till vintermundering (fick dubbdäck i julklapp) och därefter fick ett halvlångt telefonsamtal med en fin vän och en rackarns god biff stroganoff avsluta kvällen.

Det är ju tävling i helgen.
Men i och med att tävlingen denna gång ingår i träningen så tänker jag träna på som vanligt fram till fredag och även kunna hålla i träningen nästa vecka. Förmodligen börjar jag nästa vecka med en vilodag, beroende på hur kroppen känns. Men sen är det på´t igen.

Jag försöker få in fyra nyckelpass i veckan:
- Backträning (inför TEC och X-reid)
- Terränglöpning (inför TEC och X-reid)
- Tempoökningspass (för att kunna höja min bekvämfart)
- Rörlighet/core/yoga (för ryggens skull)

Utöver det så blir det distansträning och långpass.

Phiew, efter en sån effektiv dag ska jag avsluta den med att somna på stört :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar