söndag 12 januari 2014

Tid för reflektion

Med Vinterstudion i bakgrunden passade jag på att städa hela lägenheten medan sambon drog iväg till Ursvik nu på förmiddagen.
Med tanke på antalet kvadratmeter så tar det inte värst lång tid att städa vår lägenhet, men jag fick i alla fall tid till lite eftertanke samtidigt som jag gick loss med trasan.

Jag funderade lite på året som har gått och vad jag har lärt mig eller fått ytterligare bekräftat.
Det var väl inga revolutionernade (rättstavning?) saker jag kom fram till men jag tänkte ändå dela med mig av några tankar.

- Umgås inte med människor som tar energi av dig och lägg inte ner någon tid på de. 
Jag har många gånger ödslat energi på människor i min (ofrivilliga) närhet som jag på ett eller annat sätt inte går ihop med och det har tagit väldigt mycket energi av mig. Don't do that. 
Fokusera på dig själv, ditt eget beteende och dina egna prestationer. Ge dig själv förutsättningarna genom att ge dig själv det mesta av din tid (ge resten till människor som förtjänar det).

- Att springa i 24h är egentligen inte ett problem. Det är allt annat som ska klaffa. Magen, huvud, kropp.
Förbered dig väl inför ett 24hlopp genom att alltid ha en plan. "Vad gör jag om ....... händer?", "Hur ska jag tänka om jag kommer in i en negativ tankespiral?", "Vad kommer jag vilja äta efter 18,5 timmar?".
Testa dig fram och skapa dina egna sanningar. Det som funkar för dig funkar för dig. 
Dock så bör det testas under träning och inte tävling.
Det finns väldigt lite forskning på idrottare som springer längre än marathon. 
Normala kost- och vätskerekommendationer är inte alltid anpassningsbara när man ska springa såpass långa sträckor.

- Vädret kan man aldrig påverka.
När jag sprang i 24h i Grenå i höstas regnade det i ca 7h i sträck under natten. Du kan inte göra något åt det men du kan göra det bästa av situationen.
Regnar det -se till att ha regnkläder, eller iallafall heltäckande klädsel, till slut regnade det igenom mitt regnställ men var rätt behagligt ändå. När det har slutat regna, se till att byt kläder och håll dig varm.
Inomhus kan man inte heller påverka klimatet.
På Bislett upplevde jag det som inledningsvis väldigt varmt och rätt torr luft.
Jag åtgärdade detta med att ta ytterligare vätska (i mitt fall kolsyrat mineralvatten, båda törstsläckande, lite hjärnstimulerande och innehåller ytterligare salter), samt att min fabulösa support blötte ner mitt linne med jämna mellanrum.
Är det varmt och solsken - underskatta inte solskyddsfaktor. Det är otrevligt att gå och lägga sig efter loppet med både muskelsmärta och solsveda.

"Gilla läget" kan ju tyckas lite hårt.
Ska man springa långa ultralopp så är det det som gäller.
Förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa.
Ska man bryta för att "Det är så lerigt och moddigt.....", "nä det är för varmt idag", eller "det regnar ju".
Ja, då kanske man ska välja en annan form av aktivitet att utöva.

Och sen lite egoreflektioner:

- För mig är det väldigt viktigt vem jag har som support. 
Alla kan langa vätska, men alla kan inte få dig ut på banan igen efter 20h när du helst av allt vill sitta ner.

- Jag har blivit stärkt av saker som gått bra under året: 
ex: 
* Vädret i Grenå och 4 mentala dippar som jag tog mig ur och kom tillbaka gång efter gång
* Lite omkastning i kosten som har gjort att jag orkar mer på träningen, jag vet hur man gör, man ska bara komma ihåg att göra det också
* Bislett 24h, även fast jag inte fullföljde loppet i tid är det ändå (fram till 20h och 15 min) det bästa loppet jag gjort. Jag mådde ialla efter 1h, spydde första gången efter 2,5h, låg efter i schemat men lät mig inte stressas och kom tillbaka, spydde igen efter 15h, låg efter i schemat igen, tog mig tillbaka fysiskt och mentalt lät mig inte stressas utan kom tillbaka - dock lite sliten, vid 20h spydde jag igen (både länge och väl) och fick efter det inte behålla någonting (fick i mig en riktig måltid först två dygn senare). Ingenting fanns kvar i kroppen, jag tog mig knappt framåt och jag valde att kliva av.
Trots det så kunde inget stressa mig under det dygnet, det fanns alltid en plan för vad som skulle göras och jag hade tillit på mig själv och min support. 

Detta år kommer att bli lite annorlunda, jag kommer inte att springa många 24hlopp men jag hoppas få in iallafall ett.
Jag satsar hårt mot TEC 100 miles i april.
Jag går mot pers på Stockholm marathon den sista maj, tid att slå: 3h 16 min 35 sek.
Jag ska springa ett bergslopp med galanta Emelie Andersen, Salomono X-reid Hardangervidda :)
Efter det ska jag försöka bli ännu snabbare och knipa en plats till Militära VM i marathon i Holland i Oktober.

Ooooooooooooch, vad sitter jag här för?
Det är dags för löpardate med bästa Anna G :)

Stilstudie i...........................förmodligen ingenting...
Foto: privat

Den ständiga följeslagaren :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar