fredag 17 januari 2014

Vinterlöpning och 15 km i snömodden

Hemma från Boden en dag tidigare än beräknat, phiew, tur det, däruppe var det kallt vill jag lova.
-22 över tiden.
Brrrrr.
En annan kyla än i Stockholm , men ändå.
Torsdagen var vi ute en kort sväng och rekade på övningsfältet, när man började få svårt att prata för att ansiktet började stelna, ja då var det dags att röra på sig.

Hursomhelst så har det snöat ännu mer här i Stockholm vilket leder till lite slir när man ska ut och springa.

Jag har aldrig ägt ett par skor med dubb. 
Jag har provat Icebug och andra märken men inte hittat några som passar min fot.
Det blir lite annat men jag har ju klarat mig hittills med mina Asics (GT-2000).
Dock ska jag se om jag hittar någon modell som passar min fot (lång och smal), för när isen ligger och lurar under snön kan man helt plötsligt ligga på backen och jag sparar gärna på mina kroppsdelar.

Hursomhelst så traskade jag till jobbet idag. Hade mycket packning att ta med och jag hade ingen lust att cykla (fick dubbdäck i julklapp som jag ska slänga på i helgen).
Vilket således ledde till att jag kunde springa hem nästan utan packning, hade min Nathan-vätskerygga utan vätska med lite plock.

Som sagt blir det lite slirigt och det blir nog i slutändan några extra steg då man ofta halkar till lite och inte kommer lika långt som på barmark i frånskjutet.
Jag försöker korta steget lite och fokusera ännu mer på tekniken. Man får kämpa lite för att hålla fokus och det är lätt att sjunka ihop.

Idag hade jag alltför mycket kläder på mig. 
Underställströja, mellanlager, vindjacka och reflexväst, vintertights och tjockare vindbyxor blev alldeles för varmt. 
Det var -6,5 när jag stack från jobbet och det bet lite i början  men när jag väl fått upp värmen drog jag ner dragkedjorna för att släppa in lite luft.
Gillar ju inte att vara för varm och det blir lite otympligt med så många lager. Men what to do?
Jag springer året runt, det har jag gjort så länge jag kan minnas.

- Om det blåser mycket gillar jag att ha ett par gaiters (damasker) över skorna, de går upp över fotlederna och hindrar vinden, och snön, från att smita in i glipan mellan tightsen och skorna.

- Ett par tjockare tights eller långkalsonger under vanliga tights, det brukar bli kallt över lår och rumpa. Förstärk upp med ett par tunna vindbrallor över eller investera i ett par tights med windstopper.

- En bra vindtålig jacka är guld. När det blåser mycket eller är kallt funkar även regnjacka alldeles utmärkt att springa i.

- Reflex är viktigt under denna mörka årstid, min reflexväst från Craft blir som ett extra lager samtidigt som jag syns på lång väg.

- Kom ihåg att ha något över öronen också när det är bistert. Idag förstärkte jag med ett par örlappar, oj vad jag ogillade de när jag var liten och åkte längdskidor :)

- Händerna blir jag sällan kall om, jag kör ofta bara med ett par tunna löparvantar (Nike), men ibland förstärker jag med "vanliga" vantar över om det är riktigt kallt. Då är tumvantar att rekommendera då fingrarna blir varmare om de får kramas tillsammans istället för att vara enskilda.

Idag hade jag mössa också, jag är egentligen ingen mösstjej, kör gärna på tjockare pannband eller buff istället. 
Passade även på att ha pannlampa som träning inför TEC :)

Fötterna och vaderna får jobba lite extra när det är snö då det blir lite mer ojämnt än vanligt, de små musklerna runt vristen får sig en omgång.
Kom ihåg att stretcha ut även senorna under fötterna (sitt ner och ta tag i tån och flexa foten och håll rakt ben), ge de lite massage också, det förtjänar de.

Alltså, 15km i snömodden hem från jobbet (grattis till mig som än en gång tog mig runt Kungsholmen trots att jag ogillar sträckan, funkar när jag har sällskap men själv så är det banne mig inte skoj).
Fredagsfysen avklarad, nu blir det fredagsmys med sushimiddag och På spåret :)


En rackarns fin, men kall, dag i Boden

Die mütze und die pannlampfe, typ.... :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar