fredag 10 januari 2014

Kunskap, glädje....och så lite träningsvärk

Idag var sista dagen på Bosön.

Löpning- och triathlonsektionen avslutade med intervaller i inomhushallen.
Uppvärmning 2 km, därefter:
- 400m
- 800m
- 1200m
- 1600m
- 1200m
- 800m
- 400m

- 200m lugn jogg mellan varje intervall.

De kortare (4- och 800m) skulle springas snabbare än tävlingsfart (på milen) och de längre i tröskeltempo.





Jag kör väldigt sällan denna typ av träning och sällskapet bestod till 99% snabbfotingar (b.la. Andreas som gör marathon på 2.35, Lars Olof som gör halvamarathon på 1.11) och så lilla jag.
Men jag hängde i.

De doserade kurvorna sprang jag nog för sakta för att få "hjälp" av, tyckte mest att det gjorde ont i högerbenet, och 200mvarv tyr sig rätt långa efter ett tag.
Men skam den som ger sig och uthållighet var väl det jag pysslade med eller hur? :)

Det tog lite längre tid än för de andra men jag är rackarns nöjd med avslutningen på veckan och jag höll bra fart passet igenom.
Mjölksyran var precis sådär långt borta som den skulle vara, luften inne i hallen var torr, men skit i det, för hela tiden blev det ju ett varv mindre att springa och det var väl därför jag var där?

Nedvarvning, stretch, dusch och en lunch senare skiljdes vi åt och jag tog buss/tunnelbana/pendeltåg hemåt.

Det var sjukt inspirerande och motiverande att umgås med dessa människor i fyra dagar. Alla tillhör eliten (i Försvarsmakten, och många även i det civila) i sin sport (skytte, orientering, militär femkamp, marin femkamp, triathlon, löpning, fäktning).

Igår kväll hade vi äran att lyssna till Jonas Edman (tidigare världselitskytt och OS-medaljör) då han pratade om mental träning, målbyggnad och fokusering och i onsdags kväll Linda Bakkman, (näringsfysiolog som jobbar med svenska olympier).

En sak av det hon pratade om som jag vill påminna vidare om är:

- Kolhydratbehovet ökar när man tränar, detta för att vi förbrukar kroppens glykogen och det behöver fyllas på. Förslagsvis efter träning och med bra kolhydrater. Om det är någon dag man ska äta efterrätt så är det ju på träningsdagen.

- Proteinbehovet ökar för tränande människor generellt. Dock ökar det inte liknande kolhydratsbehovet utan skall fyllas på kontinuerligt under dagen (ha alltid en bra proteinkälla vid varje måltid och mellanmål) och glöm ej att också hålla en bra fördelning på vilodagen, då vi behöver det mest då proteinet bygger upp musklerna som vi bryter ned vid träning.

Denna vecka har varit precis det jag behövde, en rivstart både träningsmässigt och motivationsmässigt inför året.
Jag är dock rätt mör nu så imorgon blir förmodligen en vilodag alternativt en lätt återhämtningsjogg.
På söndag blir det terränglöpning i antingen Enstaskogen eller Ursvik Extreme-spåret.


Förresten var Malin Ewerlöf på Bosön idag också

Ja jag tycker det är coolt. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar