lördag 18 januari 2014

Mat på 30 min och en rosa väska från North Face

Grönsaks/veggobifffar

Gör såhär:

1. Inventera kylskåpet och diverse andra skåp i köket, se vad du kan hitta som är mixbart och tänkbart i veggobiffar (jag hittade: rödlök, vitlök, kikärter, tofu). Vrid upp ugnen på 225 grader. 
2. Grovhacka rödlöken, skala 3 vitlöksklyftor, öppna 2 små förpackningar kikärter. 
3. Häll allt i en bunke.
4. Knäck 1 ägg
5. Ta hälften av innehållet i en Kung-Markatta-tofu-förpackning och lägg i bunken.
6. Ta fram stavmixern och mixa allt till en schysst smetliknande massa. 
7. Krydda efter tycker och smak. Idag hade jag inget extra i. Annars är lite cayennepeppar eller svartpeppar att rekommendera. Inget salt behövs så kikärterna (iallafall dessa) redan är salta nog. 
8. Dutta ut innehållet i lagom stora biffliknande högar på en smord plåt (bakplåtspapper funkar också, idag var det slut i detta hushåll).
9. In med plåten i ugnen, sätt timern på 25 minuter.

Under tiden de bakas i ugnen hinner du med att:
- Göra en sallad på rivna morötter och rödkål, ringla över lite olivolja och vinäger också.
- Duka
- Bubbla vatten i Sodastreamern (jag är en sucker för kolsyra) alternativt ta fram annan dryck.
- Blanda en dressing med en klick creme fraiche och några fler klickar lättkesella. Smaksätta denna om du vill det, kanske lite chili eller vitlök.
- Plocka undan och diska bunken.

Voilá så ringer timern och lunch/middagen är klar. :)

För övrigt så hämtade jag denna skönhet på Posten idag :)


Pretty in pink :)


2 kommentarer:

  1. Men vad ska jag göra med inventarielistan? Ska den läggas i väskan?
    ;-)

    SvaraRadera