måndag 14 maj 2012

En dag på havet

Sitter ner i soffan, sitter ner en av de få gångerna idag om man räknar bort lunch och middag. På språng i farten sedan strax efter kl 7 imorse när jag lämnade hemmet och cyklade till jobbet.
Segling av skonert stod ju på schemat, ja jag får göra sånt på arbetstid och ja det var rackarns skoj. :)
Upp på kontoret för att fylla kaffetermos (som jag förresten måste komma ihåg att tömma), tänkte liksom att det kanske inte är någon som har tid att brygga kaffe på den däringa skutan, glömde för ett ögonblick att vi hade med flottan att göra ;)

Ut till Lidingö för att hoppa ner i en liten gummibåt som tog oss ut till Falken som låg och guppade lite längre ut.
Fick ett varmt välkomnande av besättningen och sen började det hända grejjer, det sas att om man ville hjälpa till och bli lite svettig på köpet så kunde man bara sälla sig till besättningen, man behövde dessutom inte kunna något (pluspoäng direkt).

Jag hade fått för mig att jag skulle vara med och veva upp ankaret, det verkade ballt tyckte jag. Sagt och gjort, satan vilken kätting (var tydligen någon i besättningen som lyckades lägga ut lite för mycket kätting när de ankrade dagen innan), efter det skulle det dras i tampar och hissas segel och en massa annat som jag inte visste vad det var. Men jag sattes i arbete och trivdes galant.
Arbetet på ett sånt fartyg är labourwork på hög nivå.

Det var en rackarns fin dag på sjön, båten lutade lite väl mycket några gånger men alla andra verkade tycka att det var normalt så det var bara att spela med, bra mat lagades det och kaffe det fanns det gott om :)

Dagens upptäckt: Skalplagg -08 is the shit! Blåste närmare kuling men jag höll mig varm.

När vi väl kom tillbaka och hade ankrat (efter att ha släppt ner ankaret och vevat upp det en gång, japp jag var med då också) så skulle det klättras i nät upp, runt en mast och sen ner i andra nätet, något man får göra som ny besättningsmedlem tydligen.
Fartygschefen frågade om det var någon som var intresserad, "Oh en utmaning" tänkte jag,
"Absolut!!!" svarade jag,

Sekunden senare kom jag på att jag är höjdrädd........... (hur man nu ens kan glömma bort något sådant). Men det var ju en utmaning (eller ja, de sa iof att man inte behövde och att man fick klättra hur högt eller lågt man ville), men amiralen var ju för tusan redan halvvägs upp i nätet (han hade gjort det förr om man säger så) och jag ville inte vara sämre (varför gör jag såhär mot mig själv?)

Klarade mig (galant är nog fel ord att beskriva) upp i nätet, runt masten och ner på andra sidan. Hade stöd av 3.e Skepparen (korrekt?) och hon var en rackare på att stötta mig. Dock darrade benen en bra stund efter jag hade kommit ner.

Summa summarum en mycket bra dag i kungens tjänst!



Imorgon blir det synd om min kropp....det är tisdag vilket innebär stationspass med Mona på jobbet! Efter det blir det eventuellt spinning med densamme.
Efter det skall jag ta med mig fröken Andersen ut på lite äventyr :) muahahhahahahaa

"Just, thinking about tomorrooooooooow, bet your´ bottom dollar that tomorrooooow, there'll be sun" :)



4 kommentarer:

  1. Ska du inte ha såndär blå uniform på havet???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh no, kommer aldrig att vika för the dark side :)

      Radera
    2. jag tror nog att du kommer bli såndär flottör....

      Radera
  2. Tja, en dag på jobbet :-)
    Har inta alla på det viset

    SvaraRadera